LM 27


LM 27 Motorsejler
Konstruktør Palle Mortensen Værft LM Glasfiber DK LM 27 fra brochure sejlende
l.o.a 8,35 m
l.i.v 4,10 m
Bredde: 2,75 m
Dybgang 0,95 m
Designår 1972
Produceret indtil 1986
Skrogmateriale Glasfiber
Antal 1535 stk.
Deplacement 4000 kg
Vandtank 120 liter

Rig
Rigtype Toprig
Storsejl 15,0 m2
Krydsfok LM 27 fra brochure oversigt skematisk13,5 m2
Genua 21,6 m2
DH-88 4,5

Køl
Kølvægt 1800 kg
Køltype Langkølet
Kølmateriale Fiber/indstøbt jern
LYS 0,91 Køl % 45%
Bundmaling 13 m2

Motor
Motor Typisk Bukh DV 20/36

Indretning
Antal køjepladser 6
Antal siddepladser 8
Ståhøjde 1,82 m
Toilet og køkken

I 1940, kort tid efter starten af Anden Verdenskrig grundlagde Ejner Lorentzen og Aage Skouboe firmaet Lunderskov Møbler (LM) i den lille by Lunderskov. 

De fokuserede i begyndelsen primært på at fremstille træ møbler, og senere på at bygge campingvogne af krydsfiner.  I årene 1952-53 begyndte Aage Skouboe at bruge plast, af typen der brugtes i fremstillingen af fiskekasser og hospitals møbler. 
Dette var sådan en succes, at selskabet blev delt i to dele,  LM camping direktør Ejner Lorentzen og LM Glasfiber ledet af Aage Skouboe. 
Skouboe søgte nye muligheder på fritidsområdet, hvor der kunne anvendes glasfiber. Således blev de første små både, for rekreativ anvendelse (andejagt, fiskeri eller fritidssejlads) , lavet i 1954  . 
Med disse både LM 9, “Trold” LM LM 10 og LM 11, blev grunden lagt til den senere udvikling af LM´ er. 

Efter at andre begyndte at bygge både i glasfiber tog Skouboe i 1968 den unge ingeniør Palle Mortensen ind i firmaet. 
Palle Mortensen designede de første rigtige motorsejlere LM 16 og LM 21. Det var en succes for værftet, derfor udvidede man familien med de langkølede modeller, LM 23 og LM 24

Imidlertid blev svendestykket udført i 1969 med LM 27, som blev bygget i 1535 eksemplarer, indtil 1986.
Det er den mest solgte motorsejlere i Europa. 

På grund af styrehuset, var båden også meget populær i Tyskland og Sverige, den lave dybgang på mindre end en meter, gjorde at interessen fra Holland også var meget stor. 
Det var muligt at bygge båden, så prisen var attraktiv for et stort publikum.
Det er tillige en meget stabil og sødygtig båd der er let at sejle.

Ved konstruktionen af de følgende motorsejlere var vægten ikke længere på motoren, men sejlegenskaberne. 
Værftet ansætter Bent Andersen, der i 1975 konstruerer en mindre revolution med deres LM 22. 
Dette er en sports båd med gode sejlegenskaber.
 I 1977/1978, kom to nye motorsejlere på markedet, som er baseret på denne prototype (LM 30 og 32).
Lang køl blev erstattet med en finne køl, hvilket gjorde at sejlarealet  steg relativt, 55 procent af den samlede vægt er under vandoverfladen. Sejlegenskaberne for disse både er fine, og salget af disse både var et økonomisk højdepunkt for firmaet. 
Herefter blev også LM 28 og LM 26 sendt på markedet, baseret på det samme koncept.